ANSK Logo negativ

Nytårs dyk 2021

Skrevet af: Henrik Kildegaard

Der var lagt op til en tur til "hvad der er bedst" allerede 2. Januar. Og kl. 0800 var der 5 friske dykkerer der stod klar i klubhuset til at sutderer vejrkort, strømkort samt vragguide.
Vi blev enige om at vi ville drage til Vestkysten og se om vi kunne dykke på et vrag eller to. Så kursen belv sat mod Hirtshals.  Et Letvandsvrag ingen havde dykket på før blev udgangspunktet, det lå tæt på land, så det var oplagt på en dag som denne.

Desværre skulle det vise sig at vraget ikke lå til at finde på den kendte position, så alternativt drog vi 4 SM ud for at se om vi kunne lokaliseret vraget "navigator"  Vi havde forventet roligt vand, og det havde vi som sådan også, men store dønninger rullede konstant fra NW så det var ikke den nemmeste opgave at finde. Men det lykkedes os at finde det, og få ankeret ned.
Peter V og Søren T, gik som de første ned på vraget, og i mellemtiden kunne vi andre nyde stilheden og den friske luft. Det skulle dog vise sig at de store dønninger fik indvirkning på Bjarke og Peter C som begge måtte mærke nytårsmenuerne komme tættetere på overfladen.  
Da vi havde fået de to første dykkerer tilbage ombord, var Peters C tilstand desværre ikke forbedret, så det var kun Kilde og Bjarke der gjorde klar til næste dyk. Kilde i vandet først, efterfulgt af Bjarke, der dog lige besluttede sig for at smage en ekstra gang på nytårs menuen, inden vi lukkede luften ud af vores vinger, og langsomt gled ned i stilheden på 18 M dybde. 

Da vi er på bunden mærker vi en let strøm og begynder det egentlige dyk på vraget. Sigten er maks 2 M så ikke optimal når man tænker vestkysten, men nok til vi kan se og genkende de ting der er tilbage på vraget. Navigator er en damper der blev bygget i 1900 som forliste 15 Juli 1935, årsagen til at skibet sank var at det sprang læk og pumperne kunne ikke holde skibet flydende. Skibet var på vej fra Newcastle til Kalundborg med kul, Der var 16 mand ombord som alle overlevede. 
Når man i dag dykker på skibet vil man oplevet et vrag der er totalt ødelagt, dette skyldes at da skibet stod på bunden rakte masterne et par meter over vandet og man anså det som farligt at have det liggende for den øvrige skibstrafik. Derfor valgte man at bortspærnge det. 
Når man i dag dykker på skibet er det eneste "hele" tilbage kedlen som rejser sig som en mur på skibet. Agten ses der flere små rum hvor der står fisk i. Det er ikke muligt at penetrereskibet, men et ganske hyggeligt dyk når man nu er på disse kanter.
Vi fik desværre ikke billeder under overfladen da sigten var så ringe, men begge hold havde et godt lille dyk på små 40 minutter. Vejeret var superfint, men dønningerne gjorde at det ikke var muligt at udføre et dyk to denne dag. Vel ankommet tilbage til klubben igen kl. 1500 kunne vi trods søsyge og midlmådigt dyk blive enige om at det trods alt havde været en hyggelig dag, og hvor tit er det man dykker på vestkysten 2 Januar :-)
med på turen var.
Søren T, Peter V, Peter C, Bjarke & Kilde

Turberretning.. Kilde

Læs mere: Nytårs dyk 2021

Vestkysten i december

Skrevet af: Peter Valler

Det lykkedes at komme på Vestkysten en sidste gang i år. Vandet var nogenlunde fladt så turen gik til Russeren for at sikre en nytårstorsk. Trods flere forkølede fiskeredskaber, dårlige knuder og øjne talte jeg det til i hvert fald fire torsk, en lange og en rødtunge i båden samt et hav af taskekrabbeklør.

Til trods for årstiden sagde min computer mellem 8 og 9 grader både i luften og i vandet, så det kunne jo lige så godt have været en tur i april. Det var dog ikke alle der var enige da jeg nævnte at jeg synes der var lunt. Det blev til to fine lange dyk på det gamle dampskib der husede en del torsk, nogle sej, rødtunger, lange og en masse taksekrabber.

Vi fik desværre ingen billeder under vandet.

Tak for endnu en god tur.

Læs mere: Vestkysten i december

Hummertur

Skrevet af: Peter Valler

Peter ville prøve at fange hummer til nytår, så vi fik stablet en hurtig tur på benene og der var hurtigt fuldt hus. 

Ved afgang kunne vi konstatere at der var piv koldt, og det havde ikke ændret sig da vi ankom til Rønbjerg, som det fremgår af billedet.

Der blev pebet lidt over kulden mens vi pakkede ud og Bjarke og Jeppe havde en større diskussion, hvor den løftede pegefinger blev brugt flittigt, mens Laurits ser skræmt i hans islandske strik af en inderdragt. Utroligt som de to kan skabe problemer.

På turen ud blev der pebet lidt mere og vi er glade for at vi lever i en tid med GPS for vi kunne intet andet se end tåge i alle retninger. Faktisk var der så lidt sigt at da tågen lettede troede Peter at vi var kommet fra det modsatte verdenshjørne end vi faktisk var.

Sigten i vandet var dog i den helt anden ende af skalaen. Der var i hvert fald 10 meter og vi kunne let se revet fra overfladen, og specielt en hvis dykker med orange finner kunne vi følge rundt på revet på lang afstand. Ikke meget Navy SEAL over det.

Kilde mente at det var på tide at få skiftet sædet på RIB'en, så han flåede lige beslaget i stykker med noget jeg husker som et hurtigt ninja rullefald, det var i hvert fald lige så elegangt som en søløve på land.

Vi endte med at besøge to rev og alle fik to gode og kolde dyk. Modsat hvordan det ser ud på billederne, var der rigtigt mange hummere, rejer og andet småfisk, så hvordan fotografen missed det på alle sine skud er mig en gåde.

Nå ja, vi fangede da også en enkelt hummer plus/minus.

Tak for endnu en god tur.

Hummertur

  • IMG 0184
    IMG 0184
  • IMG 0185
    IMG 0185
  • IMG 0186
    IMG 0186
  • IMG 0187
    IMG 0187
  • 129644250 371653917466049 8031159888722704326 n
    129644250 371653917466049 8031159888722704326 n
  • 129657501 136175588039349 6916736340105599527 n
    129657501 136175588039349 6916736340105599527 n
  • 129669508 380143809723534 1269536727147157931 n
    129669508 380143809723534 1269536727147157931 n
  • 129897664 377646850186217 3573906276091482982 n
    129897664 377646850186217 3573906276091482982 n
  • IMG 0184
  • IMG 0185
  • IMG 0186
  • IMG 0187
  • 129644250 371653917466049 8031159888722704326 n
  • 129657501 136175588039349 6916736340105599527 n
  • 129669508 380143809723534 1269536727147157931 n
  • 129897664 377646850186217 3573906276091482982 n
    • IMG 0184
    • IMG 0185
    • IMG 0186
    • IMG 0187
    • 129644250 371653917466049 8031159888722704326 n
    • 129657501 136175588039349 6916736340105599527 n
    • 129669508 380143809723534 1269536727147157931 n
    • 129897664 377646850186217 3573906276091482982 n
    {jcomments on}

    Kreidesee, Hemmoor

    Skrevet af: Peter Valler

    Turberetning af Søren Bokser

    Torsdag d. 22 oktober skulle 6 dykkere, Henrik, Peter, Allan, Daniel, Steffen og Søren have sejlet til Haugesund i Norge og afvikle dykkerturen, der blev aflyst i foråret. Men corona sitautionen var ikke blevet bedre siden foråret, så atter en gang måtte turen til Norge aflyses, og der måtte findes et alternativ dykkersted.

      

    Valget faldt på Kreidesee i Tyskland, som det bedste sted til årstiden og den noget usikre sitaution vi befinder os i. Det viste sig dog hurtigt at vi ikke var de eneste der havde fået denne brilliante ide med dykning i Kreidesee i den weekend da alle hytter var fuldt booket ved dykkerstedet. Men det lykkedes at få book en lejlighed ved dykkercenteret tæt på søen. Da indkvartering og tjek på opdatering på coronasitautionen var klaret, mødtes tirsdag aften i klubben og fik pakket traileren med alt grejet, som Henrik tog med hjem til Blendstrup natten over.

    Torsdag morgen mødtes alle på nær Henrik og Daniel hos Steffen og fik pakket alt maden og anden proviant ned i Allans bil, og så var der dømt safari kørsel mod grænsen inden myndighederne lukkede ned. Henrik og Daniel nåede først til grænsen og fik købt ind til turen i form af øl og vand, mens de resterende kørte over grænsen lidt senere og satte kursen mod det aftalte mødested, som i dette tilfælde var en restaurant ved navn "O´felder".

    Restautant O´felder var dog et lavpunkt af format, da det viste sig at være en lukket kro, der kunne have været en kulisse fra den danske film "Blinkende Lygter". Alternativet var en Burger King der blev indtaget i bedste western stil med mundbind der dækkede det meste af fjæset, og en blanding af engelsk og dårlig tysk.

    Efter et vel overstået måltid gik turen atter syd over, en hurtig sejlads over Elben og lidt ekstra kørsel, var vi fremme ved den lejede lejlighed og dykkersted.

    Så var det tid til indtjekning hos dykkerfatter, som foregik uden problemer. Traileren med grejet blev parkeret tæt på søen, og så var det tid til et par eftermiddagsdyk. Efter 2 gode dyk på et par timer sammenlagt var det blevet mørkt, og et par mand blev sendt i byen efter pizza, mens de resterende fik pakket traileren sammen. Så blev der spist pizza, drukket et par pilsnere og fortalt røverhistorier inden det var sengetid.

    Fredag og lørdag gik med masser af dykning, god mad tilberedt i lejligheden, samt øl og flere røverhistorier. De forskellige "seværdigheder" der er af dykkermål i søen omfatter blandt andet en glasfiber haj, en flyvemaskine, en nøgen manequindukke hvis bryster er blevet overgramset af ikke så få dykkere. Den måske bedste seværdighed er dog Der Rüttler broen med lastbilen og tragten til aflæsning af kridt, som blev dykket på mere end et par gange.

    Søndag morgen var det tid til at pakke sammen og få ryddet op i lejligheden, inden afgang til Danmark.
    Der blev dog tid til lidt spænding på vej hjemover, i form af en flok løsslupne køer der valgte at krydse vejen et ukendt sted i det Nordtyske.

    Vel ankommet til grænsen skulle der gøres lidt indkøb og spises burgermad, alt sammen i god ro og orden, og selvfølgelig iført mundbind. Turen over grænsen til Danmark forløb uden problemer og efter aflæsning af Daniel i Skanderborg, gik turen det sidste stykke til Nørresundby.

    Dette var også enden på en kanon dykkertur med masser af gode dyk, hygge og god mad. Tak for turen!

    {jcomments on}

    Kreidesee

    • IMG 1529
      IMG 1529
    • IMG 1538
      IMG 1538
    • IMG 1552
      IMG 1552
    • IMG 1563
      IMG 1563
    • IMG 1569
      IMG 1569
    • IMG 1591
      IMG 1591
    • IMG 1594
      IMG 1594
    • IMG 1598
      IMG 1598
    • IMG 1601
      IMG 1601
    • IMG 1604
      IMG 1604
    • IMG 1610
      IMG 1610
    • IMG 7190
      IMG 7190
    • IMG 7201
      IMG 7201
    • IMG 7207
      IMG 7207
    • IMG 7217
      IMG 7217
    • IMG 7220
      IMG 7220
    • IMG 7223
      IMG 7223
    • IMG 7237
      IMG 7237
    • IMG 7244
      IMG 7244
    • IMG 7250
      IMG 7250
    • IMG 7253
      IMG 7253
    • IMG 7255
      IMG 7255
    • IMG 7258
      IMG 7258
    • IMG 7277
      IMG 7277
    • IMG 20201022 122226
      IMG 20201022 122226
    • IMG 20201023 184410
      IMG 20201023 184410
    • IMG 20201025 092156
      IMG 20201025 092156
    • IMG 20201025 112213
      IMG 20201025 112213
    • img20201025 085640
      img20201025 085640
    • kreidesee meyer og hajen2
      kreidesee meyer og hajen2
    • kreidesee meyer spejlbillede
      kreidesee meyer spejlbillede
    • kreidesee steffen ved lastbilen m scooter
      kreidesee steffen ved lastbilen m scooter
    • P1060533
      P1060533
    • P1060560
      P1060560
    • ruttler skizzen
      ruttler skizzen
    • Screenshot 20201022 211111
      Screenshot 20201022 211111
    • IMG 1529
    • IMG 1538
    • IMG 1552
    • IMG 1563
    • IMG 1569
    • IMG 1591
    • IMG 1594
    • IMG 1598
    • IMG 1601
    • IMG 1604
    • IMG 1610
    • IMG 7190
    • IMG 7201
    • IMG 7207
    • IMG 7217
    • IMG 7220
    • IMG 7223
    • IMG 7237
    • IMG 7244
    • IMG 7250
    • IMG 7253
    • IMG 7255
    • IMG 7258
    • IMG 7277
    • IMG 20201022 122226
    • IMG 20201023 184410
    • IMG 20201025 092156
    • IMG 20201025 112213
    • img20201025 085640
    • kreidesee meyer og hajen2
    • kreidesee meyer spejlbillede
    • kreidesee steffen ved lastbilen m scooter
    • P1060533
    • P1060560
    • ruttler skizzen
    • Screenshot 20201022 211111
      • IMG 1529
      • IMG 1538
      • IMG 1552
      • IMG 1563
      • IMG 1569
      • IMG 1591
      • IMG 1594
      • IMG 1598
      • IMG 1601
      • IMG 1604
      • IMG 1610
      • IMG 7190
      • IMG 7201
      • IMG 7207
      • IMG 7217
      • IMG 7220
      • IMG 7223
      • IMG 7237
      • IMG 7244
      • IMG 7250
      • IMG 7253
      • IMG 7255
      • IMG 7258
      • IMG 7277
      • IMG 20201022 122226
      • IMG 20201023 184410
      • IMG 20201025 092156
      • IMG 20201025 112213
      • img20201025 085640
      • kreidesee meyer og hajen2
      • kreidesee meyer spejlbillede
      • kreidesee steffen ved lastbilen m scooter
      • P1060533
      • P1060560
      • ruttler skizzen
      • Screenshot 20201022 211111

      Norgestur - september 2020

      Skrevet af: Allan Meyer
      2 af klubbens medlemmer har været en tur i Norge, og Jeppe Puls har lavet følgende turberetning:
       
      Her er lige en lille tur beskrivelse af min sidste Norges tur. det var meningen at vi skulle rejse til Bergen søndag nat og så køre op og dykke Oldenburg ca. 3 timers kørsel fra Bergen, men da Norge lukkede landet ned lørdag pga. Corona ja så var vi nød til at lave en lidt panik beslutning, nemlig at rejse fredag og så sejle til Langesund da vi skulle være i Norge inden kl. 24:00 Fredag. vi var i land i Langesund kl. 13:30 Fredag og så gik køreturen mod Vadheim i Norge, ca 9 timers kørsel, vi kørte i ca 5 timer for så at finde et sted at overnatte da vi var meget trætte efter at havde pakket udstyr, lavet gasblandinder, og indkøb af mad til 9 dage. da vi fandt et passende sted at sove lavede vi en plan om at finde en hytte længere oppe så vi kunne være tæt på vraget Radbod som ligger på start 40 meter og ned til de 80 meter, vi var heldig at finde en hytte ca 15 minutters kørsel fra vraget og besluttede at tage to overnatninger der, og Hans ville prøve at dykke Albert janus som også ligger i dette område, dette dyk sprang jeg da over, da vi ikke vidste helt om der var bøje på ellers var det en for lang svømmetur for mig som ikke har scooter. Hans havde et fantastisk dyk på vraget. mandag pakkede vi ned og forlod hyggen og satte kurs mod vores prima hytte som havde en god beliggenhed, Ca 40 min kørsel til Oldenburg og 1 time kørsel op til Helga og Aquila som ligger i midt Gulen. vi havde 3 lange dyk på Oldenburg tirsdag og onsdag, og gjorde bilerne klar til midt Gulen til om Torsdagen så vi kunne køre tidligt torsdag morgen. Vi fik 2 lange dyk på vragende og fik lov at spise middag inde i hytten ved ole petter som har 2 hytter som ligger lige ud til vandet hvor man kan svømme/scooter ud til vragende, også fantastiske dyk men ikke den bedste sigt desværre. Fredag blev der dykket Oldenburg igen, igen længe dyk med ca 120 minutters run time der blev fundet diverse ting på dykket, et gammelt rusten gevær som i kan se på billederne ? og der var blæksprutte på decostoppet til at underholde os.
      lørdag blev bilerne pakket igen og vi satte kurs mod Bergen for at komme hjem ca 4 timers kørsel, vi fejrede den gode tur på færgen med lidt øl ? og vi ankom til Hirtshals kl 8:00 søndag morgen. alt i alt en rigtig god tur med fantastiske oplevelser og til billige penge.
       
      Turdeltagere: Jeppe Puls og Hans Graver

       

       

      Norge september 2020

      • 120349080 3757749357570003 8374191542782111005 n
        120349080 3757749357570003 8374191542782111005 n
      • 120372316 3757749544236651 2158131117516040724 n
        120372316 3757749544236651 2158131117516040724 n
      • 120391179 3757676914243914 9139895785673745379 o
        120391179 3757676914243914 9139895785673745379 o
      • 120396970 3757676337577305 8542734924087809681 o
        120396970 3757676337577305 8542734924087809681 o
      • 120442392 3757677087577230 3871866129941757634 o
        120442392 3757677087577230 3871866129941757634 o
      • 120452853 3757675850910687 4217472595179673018 o
        120452853 3757675850910687 4217472595179673018 o
      • 120465293 3757676917577247 8411547107057819552 o
        120465293 3757676917577247 8411547107057819552 o
      • 120508605 3757675840910688 7586543594652765909 o
        120508605 3757675840910688 7586543594652765909 o
      • 120553443 3757676304243975 1610991838371599801 o
        120553443 3757676304243975 1610991838371599801 o
      • 120554897 3757749497569989 535114832514683678 n
        120554897 3757749497569989 535114832514683678 n
      • 120556403 3757749440903328 6987637315986911119 n
        120556403 3757749440903328 6987637315986911119 n
      • 120560357 3757772724234333 2362873627097044391 o
        120560357 3757772724234333 2362873627097044391 o
      • 120601817 3757676577577281 3502810538242822734 o
        120601817 3757676577577281 3502810538242822734 o
      • 120602727 3757676324243973 3347989604346820967 o
        120602727 3757676324243973 3347989604346820967 o
      • 120349080 3757749357570003 8374191542782111005 n
      • 120372316 3757749544236651 2158131117516040724 n
      • 120391179 3757676914243914 9139895785673745379 o
      • 120396970 3757676337577305 8542734924087809681 o
      • 120442392 3757677087577230 3871866129941757634 o
      • 120452853 3757675850910687 4217472595179673018 o
      • 120465293 3757676917577247 8411547107057819552 o
      • 120508605 3757675840910688 7586543594652765909 o
      • 120553443 3757676304243975 1610991838371599801 o
      • 120554897 3757749497569989 535114832514683678 n
      • 120556403 3757749440903328 6987637315986911119 n
      • 120560357 3757772724234333 2362873627097044391 o
      • 120601817 3757676577577281 3502810538242822734 o
      • 120602727 3757676324243973 3347989604346820967 o
        • 120349080 3757749357570003 8374191542782111005 n
        • 120372316 3757749544236651 2158131117516040724 n
        • 120391179 3757676914243914 9139895785673745379 o
        • 120396970 3757676337577305 8542734924087809681 o
        • 120442392 3757677087577230 3871866129941757634 o
        • 120452853 3757675850910687 4217472595179673018 o
        • 120465293 3757676917577247 8411547107057819552 o
        • 120508605 3757675840910688 7586543594652765909 o
        • 120553443 3757676304243975 1610991838371599801 o
        • 120554897 3757749497569989 535114832514683678 n
        • 120556403 3757749440903328 6987637315986911119 n
        • 120560357 3757772724234333 2362873627097044391 o
        • 120601817 3757676577577281 3502810538242822734 o
        • 120602727 3757676324243973 3347989604346820967 o

        Pinsetur med Lappen III

        Skrevet af: Rasmus Jones Eienfeldt

        Pinsetur 2020

        20200608 162244711 iOS

        Dag 1

        Efter en længe ventet udmelding fra vores statsminister og Formand i klubben kunne vi drage afsted med Lappedykkeren på Pinsetur til Anholt.

        Vi var 7 mand stærk, der entrerede ombord torsdag eftermiddag med håb om, at vorherre ville vise sig fra den bedste side mht. vejret. Enhver tvivl blev gjort til skamme, da det viste sig at blive den bedste Pinse i lang tid med stille vand og høj sol.

        Læs mere: Pinsetur med Lappen III

        1. Dykkertur til ubåden U-406
        2. Turberetning Djursland 2019
        3. Turberetning fra Rødehavet Sept. 2019
        4. Hummertur til Livø Sept 19

        Side 6 ud af 17

        • 1
        • 2
        • 3
        • 4
        • 5
        • 6
        • 7
        • 8
        • 9
        • 10
        • Nyheder
        • Kalender
        • Klubben
          • Bestyrelse og udvalg
          • Kontaktinformation
          • Uddannelse
          • Bliv medlem
          • Båd og materiel
          • Hus og lokaler
          • Historien
        • Galleri
          • Video
        • Aktiviteter
          • Turberetninger
          • UV-Rugby
          • Svømmehalstider
          • Snorkeldykning
          • UV-Jagt
          • Regler og takster for materiel

        Kommende aktiviteter

        fre jul 18
        SOMMERTUR UGE 30 PÅ LAPPEDYKKEREN III
        tir jul 22 @19:00 - 21:00
        Klubaften
        lør jul 26 @15:00 - 16:00
        SOMMERTUR UGE 31 PÅ LAPPEDYKKEREN III
        tir jul 29 @19:00 - 21:00
        Klubaften
        tir aug 05 @19:00 - 21:00
        Klubaften

        facebook ansk

        Login

        • Glemt din adgangskode?
        • Glemt dit brugernavn?
        • Registrer

        ansklogoblaa