ANSK Sommertur 2022 uge 31, med lappedykkeren

Kim_hummer.jpgÅrets 2. Sommertur startede ud i motorrummet på lappedykkeren, her skulle skiftes en lille kabelsko på starterrelæet. Det gik desværre ikke helt så problemfrit, som først antaget, så det endte med at hele fredag aften blev brugt i motorrummet, og turen gik derfor først rigtigt i gang tidligt lørdag morgen, hvor vi gik gennem broerne ved første broåbning kl. 05:00.

Ombord på kutteren var; Rasmus, Torben, Kim, Robert, John, Johnny, Sebastian, Mick og Laurits. Kursen blev sat mod Kattegat med enighed om at starte stille og roligt ud og første dyk blev derfor på Godtfred Bauer. Vraget er meget nedsprængt og der er altid mulighed for at finde lidt godt, for Kim blev det til en flot hummer og så

Endelig viste vejrudsigten lav vind så der blev hurtigt stablet en tur på benene, og det skulle vise sig at vejrudsigten holdt stik.

Fredag morgen stod seks dykkere forventningsfulde klar og efter et hurtigt kig på vejrudsigten bestemte vi os for at køre til Hirtshals. Målet blev kong hans hvor vi hurtigt kom frem i solskin og helt fladt vand.

Vraget ligner sig selv og trods det at sigten ikke var i top, fik folk set kæmpe torsk, hummer, sej, stukket flade, ankeret og de

6 dykkere fra Aalborg-Nørresundby Sportsdykkerklub var i pinsen en tur i Tregde, Norge på klubtur.

Turen startede fredag eftermiddag, og efter en traditionstro tur til grillen i Hirtshals gik færgen mod Kristianssand hvor vi var fremme ved midnat. Vi må efterhånden have været på en del Norges ture, da personalet på grillen i Hirtshals kunne genkende nogle af os.

Overnatningen skulle denne gang foregå i en hytte ved Tregde Ferie, hvor vi var fremme klokken 01:10. En fin hytte med god plads, og

Torsdag d. 28.10.2021 var vi 8, der skulle af sted til Flekkefjord i Norge for at dykke. Det var Valler, Daniel, Lars, Kildegård, Alistair, Frank, Mathias og jeg selv.

Jeg havde forventningsfuldt ventet på denne dag, da jeg havde hørt meget godt om dykning i Norge og det var min allerførste tur dertil.

Vi fik pakket og kørte af sted i 2 biler mod Hirtshals, hvor vi fik spist aftensmad på en grill inden vi skulle om bord på færgen mod Kristiansand. Vi havde rigtig god tid, for det viste

Så lykkedes det!

Den efterhånden sagnomspundne tur til Haugesund blev langt om længe en realitet. Turen har været planlagt i langt over et år, færgebilletter er blevet aflyst, ombooket, turen var midlertidigt ændret til en tur til Hanstholm osv, alt efter hvad der var muligt under COVID-19, men alt det er nu historie.

Egentligt skulle vi have været 6 mand afsted. Men Søren Bokser, kunne desværre ikke komme med, da ryggen ikke længere er til dykning. Men Søren, du var savnet! Så det

Planen om at vi skulle på ribtur fra en nordjyskkyst, blev ødelagt af en træls nordenvind. Valget endte på Lillebælt, vi kørte fra klubhuset klokken 7 så vi kunne nå et dyk inden strømmen ville tage for meget til.

Efter små 2 timers kørsel var vi ved Søbadet. Efter en hurtig konstatering af, at der næsten ikke var nogen strøm, skyndte vi os i grejet og hoppede i. Scooterbanden satte kurs efter enden af kæden mens vi andre tog kæden til 20m, vendte om, til vi mødte ”muren ” og svømmede langs