ANSK Logo negativ

Vestkysten slår til igen - Faros og Damperen

Skrevet af: Peter Valler

Det så ud til at efterårsstormene havde glemt, at det er efterår, så med let vind fra øst, måtte turen gå til Vestkysten. Holdet bestod af Susanne, Thomas, Bjarke David, Peter MC og undertegnede som tog turen til Hirtshals sammen med ca. 15 andre fiskerbåde, så der var kø ved slæbestedet.

hunt cod

Første mål på turen var Faros, som i øjeblikket er bøjet af, så påbindingen gik som en leg. Sigten de første 15-20 meter ned var meget god, så vi kunne se overbygningen på vraget, så snart vi var i vandet. Peter MC og jeg tog en fin tur rundt på og i overbygningen, med meget svingende sigt afhængigt af dybden. Selv da vi var inde i vraget, var vi ikke selv skyld i dårlig sigt, men en panisk torsk lykkedes med at pladre godt op i dyndet. Vraget står næsten helt intakt på bunden i dag, og det er faktisk kun taget på broen der er faldet sammen. Det er dejligt at se, at røret til radioen stadig hænger på sin plads. Jeg har lagt lidt mere info om Faros nederst til de interesserede.
Og, nej, i ser ikke syner. David dykker faktisk også.

faros vrag  faros radar

Næste mål var Damperen, da vi også ville se et lidt ældre skib, og gerne have lidt aftensmad med hjem. Allerede på sonaren kunne vi se, at der var godt med fisk. Nede på vraget var der lyst, fin sigt og masser af fisk så min makker, Peter MC, fik lidt at se til med at aflive fisk og putte dem i net (dem der kunne være der). Det blev for mit vedkommende til fire torsk, en sej og to rødspætter. Ikke alle andre havde lige så meget held, men Bjarke fik da indviet sin harpun, men åbenbart ikke nok til at gøre Susanne tilfreds, så hun mente at det var nødvendigt at samle taskekrabbekør, for at få nok til aftensmaden.

torsk vrag  uv-jagt

Turen gik hjemad over fladt vand, og selvom han frøs lidt, så så Vestkystjomfruen Thomas ud til at have nydt turen. Tak for turen til alle og dejligt at der er andre end de sædvanlige der også gerne vil med.

Lille video fra turen:

 

Faros
Til dem der ikke kender Faros, så var det et lastfartøj på 84 meter, der sejlede med tømmer. I hårdt vejr på Nordsøen fik skibet slagside, og besætningen blev reddet under en dramatisk redningsaktion, hvor en af redderne desværre omkom. Med slagside blev skibet bugseret mod land men sank i Tannis Bugt.

DR har lavet en dokumentar "M/S Faros", som kan ses her og "Når liv koster liv" med optagelser fra redninsaktionen, som kan høres her.

Faros vrag

 

Faros og Damperen 13/10-15

  • 1
    1
  • 2
    2
  • IMG 8287
    IMG 8287
  • IMG 8293
    IMG 8293
  • IMG 8295
    IMG 8295
  • IMG 8296
    IMG 8296
  • IMG 8305
    IMG 8305
  • IMG 8311
    IMG 8311
  • IMG 8313
    IMG 8313
  • IMG 8320
    IMG 8320
  • IMG 8326
    IMG 8326
  • IMG 8329
    IMG 8329
  • IMG 8331
    IMG 8331
  • IMG 8334
    IMG 8334
  • IMG 8340
    IMG 8340
  • IMG 8341
    IMG 8341
  • IMG 8343
    IMG 8343
  • IMG 8348
    IMG 8348
  • IMG 8350
    IMG 8350
  • IMG 8351
    IMG 8351
  • IMG 8355
    IMG 8355
  • IMG 8357
    IMG 8357
  • IMG 8358
    IMG 8358
  • IMG 8359
    IMG 8359
  • 16976
    16976
  • 550413
    550413
  • 1270398
    1270398
  • 1378153
    1378153
  • 1597750
    1597750
  • 1597751
    1597751
  • 1872385
    1872385
  • 1981310
    1981310
  • 2248996
    2248996
  • FAROSLowestoft 001 vi
    FAROSLowestoft 001 vi
  • 1
  • 2
  • IMG 8287
  • IMG 8293
  • IMG 8295
  • IMG 8296
  • IMG 8305
  • IMG 8311
  • IMG 8313
  • IMG 8320
  • IMG 8326
  • IMG 8329
  • IMG 8331
  • IMG 8334
  • IMG 8340
  • IMG 8341
  • IMG 8343
  • IMG 8348
  • IMG 8350
  • IMG 8351
  • IMG 8355
  • IMG 8357
  • IMG 8358
  • IMG 8359
  • 16976
  • 550413
  • 1270398
  • 1378153
  • 1597750
  • 1597751
  • 1872385
  • 1981310
  • 2248996
  • FAROSLowestoft 001 vi
    • 1
    • 2
    • IMG 8287
    • IMG 8293
    • IMG 8295
    • IMG 8296
    • IMG 8305
    • IMG 8311
    • IMG 8313
    • IMG 8320
    • IMG 8326
    • IMG 8329
    • IMG 8331
    • IMG 8334
    • IMG 8340
    • IMG 8341
    • IMG 8343
    • IMG 8348
    • IMG 8350
    • IMG 8351
    • IMG 8355
    • IMG 8357
    • IMG 8358
    • IMG 8359
    • 16976
    • 550413
    • 1270398
    • 1378153
    • 1597750
    • 1597751
    • 1872385
    • 1981310
    • 2248996
    • FAROSLowestoft 001 vi

    {jcomments on}

     

    Torpedobåden og M/S Duen 27/9-2015

    Skrevet af: Peter Valler

    Så lykkedes det endelig at få set på noget jern. Udsigten lovede meget let vind fra vest, så valget faldt på nogle gamle kendinge fra Øster Hurup. Målet for dagen blev Motortorpedobåden/Svanen/Bøjevraget (kært barn har mange navne) og M/S Duen.

    rib vrag  

    De 15 nm gik let i høj solskin og kun lidt krusninger på vandet. Bokseren og MC havde fået til opgave at slå hver sit vrag og førstnævnte fik lov til at starte ud. Uden vind og strøm gik det legende let og undertegnede havde ikke besvær med at få bundet på. Nede på vraget var der meget lyst og 8-10 meters sigt så det var kun nødvendigt at bruge lygten når der skulle findes torsk inde i diverse huller.

    Læs mere: Torpedobåden og M/S Duen 27/9-2015

    Vragdykning og store fiskestimer

    Skrevet af: Peter Valler

    Lørdag d. 27/6 skulle vi have ryddet op i garagen, men der var vindstille, og en tur til Vestkysten tilsidesætter som bekendt alt andet.

    dyk

    I Hirtshals stod vindmøllerne stille, så turen mod vraget gik smertefrit på det flade vand.

    Da vi ankom til positionen kunne vi ikke se vraget på sonaren, men bare en stor kugle af noget udefinerbart. Vi var bange for at det kunne været et stort trawl, så turen ned af linen gik meget forsigtigt trods den fine sigt. På godt 10m så vi de første tegn på "kuglen", og det tog lidt tid før det gik op for os, at det vat en kæmpe stime sej, som var ved at omringe os. Det er noget af det vildeste jeg har set i DK.

    Læs mere: Vragdykning og store fiskestimer

    Vragsafari og tisseventiler

    Skrevet af: Steffen Frahm

    Kristihimmelfartsturen med RIB’en stod på en forlænget weekend til Kristianssand for at besøge de mange fine vrag. Vejrudsigten lovede glimrende vejr og generelt fik vi pænt vejr de fleste dage.

    Vi fik dog allerede et lille problem, da Colorline ikke ville lade os få begge trailere med, men efter lidt brug af plastikkortet fik vi begge trailere med. J Efter en fin sejllads, hvor der blev købt fine norgeshatte så vi (næsten) alle matchede, ankom vi til Kristianssand feriecenter efter midnat og så var det på køjen.

    Første dag i Kristianssand blev brugt på at gøre RIB’en klar og lokke nye dykkerpositioner ud af Carlo og så afsted på første dyk. Men på trods af smukt vejr var så der nogle der blev lidt søsyge på den halve så den hele morgenmad måtte op igen J Den halve er et rigtig fint vrag og lever fuldstændig op til sit navn. Vraget ser virkelig ud som det nærmest er skåret i to dele, hvor kun den ene del er tilbage, deraf navnet…. Mens vi ventede på andre dykkere i vandet valgte flere af deltagerne at vise hvordan man kunne lade vandet ved at stå agter i RIB’en og bare lade vandet drive nedad det ene ben, rigtigt lækkert. Dette startede flere diskussioner omkring tisseventiler på hele turen.

    Efter den halve gik turen mod Tom B. På Tom B var der lidt flere bølger og det betød at nogle måtte have den sidste del af morgenmaden udenbords. På Tom B måtte vi hjælpe et hold tyske dykkere der ikke var helt vandt til at dykke i brænding og strøm…. Men dykket på Tom B var fantastisk. Stadig et rigtig fint vrag, selvom sigten er set bedre, så var det stadig meget fint. Vi havde harpunerne med og alt den ’fiskefoder’ der var smidt vandet hjalp J så der blev skudt mørksej samt et par fladfisk, men nogle slap dog væk. Derefter hjem og få aftensmad…

    Næste dag havde vi helt fantastisk vejr, så turen gik til minestrygeren (U426). Fantastisk sejltur ud gennem skærene. Vraget er rigtig fint, men desværre en del nedbrugt, men stadig muligt at se mange detaljer og flotte begroninger. Igen viste flere deltagere ’glæderne’ ved at en tisseventil. Mens vi lå og ventede, gik der desværre en halsmanchet (naturligvis ikke pga. manglende tisseventil). Men takket være storsind af en deltagerne blev der lånt en dragt så alle kunne få dykket. Derefter gik turen hjemad og sætte en passagerer af (minus halsmanchet), hvorefter turen gik til byvragene. Det er fine vrag der ligger på meget lav dybde (15-20m), vragene er stadigt meget velholdt og der er gode muligheder for at penetrere vraget, især i de store lastrum. Efter dykket kom en Tysk ubåd tæt forbi… Aftensmaden blev nydt på terrassen i det fineste vejr med udsigt over vandet.

    Lørdag var vejret ikke så fint som tidligere på turen, men dykkes skal der, og man kan ikke tage til Kristianssand uden at besøge Seattle. Flere af os havde været på Seattle før, men igennem årene er der desværre mange detaljer der er forsvundet. Men Seattle er og bliver et rigtig fint vrag. Men besøg det, inden det forsvinder helt :) Efter Seattle fandt vi en lille hyggelig vig, for at se på et ukendt vrag og om det mon var værd at dykke, det var ikke tilfældet. Men under stoppet i den lille vig, fandt vi ud af at Thomas Grønne er en utrolig yndefuld fridykker, selv i tørdragt.

    Kristiansand

    • GOPR5719
      GOPR5719
    • IMG 2626
      IMG 2626
    • IMG 2627
      IMG 2627
    • IMG 2631
      IMG 2631
    • IMG 2633
      IMG 2633
    • IMG 2635
      IMG 2635
    • IMG 2638
      IMG 2638
    • IMG 2639
      IMG 2639
    • IMG 2643
      IMG 2643
    • IMG 2647
      IMG 2647
    • IMG 2649
      IMG 2649
    • IMG 7995
      IMG 7995
    • IMG 7996
      IMG 7996
    • IMG 8000
      IMG 8000
    • IMG 8001
      IMG 8001
    • IMG 8007
      IMG 8007
    • IMG 8008
      IMG 8008
    • IMG 8012
      IMG 8012
    • IMG 8015
      IMG 8015
    • IMG 8017
      IMG 8017
    • IMG 8020
      IMG 8020
    • IMG 8025
      IMG 8025
    • IMG 8027
      IMG 8027
    • IMG 8032
      IMG 8032
    • IMG 8040
      IMG 8040
    • IMG 8044
      IMG 8044
    • IMG 8048
      IMG 8048
    • IMG 8049
      IMG 8049
    • IMG 8051
      IMG 8051
    • IMG 8052
      IMG 8052
    • IMG 8053
      IMG 8053
    • IMG 8055
      IMG 8055
    • IMG 8056
      IMG 8056
    • IMG 8059
      IMG 8059
    • IMG 8064
      IMG 8064
    • IMG 8065
      IMG 8065
    • IMG 8067
      IMG 8067
    • IMG 8072
      IMG 8072
    • IMG 8084
      IMG 8084
    • IMG 8088
      IMG 8088
    • IMG 8092
      IMG 8092
    • IMG 8094
      IMG 8094
    • IMG 8098
      IMG 8098
    • IMG 20150514 224007
      IMG 20150514 224007
    • IMG 20150516 222046
      IMG 20150516 222046
    • IMG 2646
      IMG 2646
    • shot 1
      shot 1
    • shot 10
      shot 10
    • GOPR5719
    • IMG 2626
    • IMG 2627
    • IMG 2631
    • IMG 2633
    • IMG 2635
    • IMG 2638
    • IMG 2639
    • IMG 2643
    • IMG 2647
    • IMG 2649
    • IMG 7995
    • IMG 7996
    • IMG 8000
    • IMG 8001
    • IMG 8007
    • IMG 8008
    • IMG 8012
    • IMG 8015
    • IMG 8017
    • IMG 8020
    • IMG 8025
    • IMG 8027
    • IMG 8032
    • IMG 8040
    • IMG 8044
    • IMG 8048
    • IMG 8049
    • IMG 8051
    • IMG 8052
    • IMG 8053
    • IMG 8055
    • IMG 8056
    • IMG 8059
    • IMG 8064
    • IMG 8065
    • IMG 8067
    • IMG 8072
    • IMG 8084
    • IMG 8088
    • IMG 8092
    • IMG 8094
    • IMG 8098
    • IMG 20150514 224007
    • IMG 20150516 222046
    • IMG 2646
    • shot 1
    • shot 10
      • GOPR5719
      • IMG 2626
      • IMG 2627
      • IMG 2631
      • IMG 2633
      • IMG 2635
      • IMG 2638
      • IMG 2639
      • IMG 2643
      • IMG 2647
      • IMG 2649
      • IMG 7995
      • IMG 7996
      • IMG 8000
      • IMG 8001
      • IMG 8007
      • IMG 8008
      • IMG 8012
      • IMG 8015
      • IMG 8017
      • IMG 8020
      • IMG 8025
      • IMG 8027
      • IMG 8032
      • IMG 8040
      • IMG 8044
      • IMG 8048
      • IMG 8049
      • IMG 8051
      • IMG 8052
      • IMG 8053
      • IMG 8055
      • IMG 8056
      • IMG 8059
      • IMG 8064
      • IMG 8065
      • IMG 8067
      • IMG 8072
      • IMG 8084
      • IMG 8088
      • IMG 8092
      • IMG 8094
      • IMG 8098
      • IMG 20150514 224007
      • IMG 20150516 222046
      • IMG 2646
      • shot 1
      • shot 10

      Dagen afsluttes med byvragene, som altid er et ekstra dyk værd. Ved siden af byvragene lå den tyske ubåd fra tidligere. Efter byvragene blev nogle af os sat i land ved dykkercentret, mens resten sejlede ud og plukkede kammuslinger. Muslinger var smukt tilberedt på grillen som forret til aftensmaden. Hovedretten var en omgang spaghetti bolo, der åbenbart var så krydret at flere deltagere fik sved på panden.

      Søndag stod på afslapning og pakning og så gik turen hjemover…

      Tak til deltagerne for en kanon tur til Kristianssand og til vragene Den halve, Tom B, Seattle, Byvragene (2x), U426 (minestrygeren) for de gode dyk J. Og de mange fine diskussioner om tisseventiler…

      Deltagere: Peter Valler, Thomas Grønne, Søren Bokser, Peter MC, Daniel Rømer og Steffen Frahm.

      Perfekt vejr i Langelandsbæltet

      Skrevet af: Daniel Beck Rømer

      Dette er beretningen om vores RIB-tur til langeland i April. Det var undertegnedes første tur med klubbens RIB, og som jomfru var det naturligt min opgave at berette om vores tur. Om end lidt langsom i udfærdigelsen følger her fortællingen om turen – bedre sent end aldrig.

       20150419 125530 1436 800 600 80

      Vi drager afsted fra klubben fredag d. 17 efter arbejde og ankommer til campingpladsen i Spodsbjerg om aftenen (Færgegårdens camping). Her har vi en lille hytte med sovepladser til alle dog uden at der er sløset med pladsen i øvrigt. Da vi ikke er kommet for at være i hytten betyder det dog ikke noget, og næste morgen står vi op til perfekt vindstille vejr med masser af sol. Det står derfor klart at vi er heldige med vejret og humøret er højt inden afgang.

      IMAG0064

      Vi sætter næsen sydover til et lille slæbested på østsiden af Langeland. På turen er det første gang undertegnede og Peter MC stifter bekendtskab med en såkaldt P-ventil i tørdragten, og denne bliver klargjort inden afgang. På køreturen sidder Peter MC dog noget uroligt i sædet og giver – på sædvanlig Peter MC vis – udtryk for et vist ubehag med den intime del af P-ventilen. Peter MC har været uheldig med montagen af førnævnte genstand – på trods af venlige råd gavmildt uddelt af Kaspar. 

      Vi ankommer til slæbestedet og får sat RIB’en i vandet hvorefter turen gik til M36 – ’Den omvendte’. Vandet er fladt og solen står højt på himlen. En minestryger fra 1940, sunket i 1945. Skibet er små 100m langt og lægger på siden med styrhuset ned skråt nedad – heraf navnet. Vi dykkede i tre hold og havde alle et fint dyk og jeg husker specielt stryger-kanonen er ligger synligt ved agterenden. Skibet ligger på små 30m dybde. Sigten var fin og der var stort set ingen strøm, dejligt.  

      Herefter gik turen mod vraget ’Island’, en trawler der sejlede på en mine i 1939 og sank på få sekunder. Oplevelsen med dykket på ’Island’ var heldigvis mere muntert end i ’39 og jeg ser tilbage på vraget som en fint hyggedyk på omkring 20m.  Efter ’Island’ var stemningen til mere dykning i det gode vejr – det sidste luft brugt blev derfor brugt på lavt vand med UV jagt. Første UV fangst for undertegnede, der stolt fik et par fladfisk med til overfladen. Turen gik derefter retur til Spodsbjerg igen efter en god og lang dag på vandet med super vejr. 

       20150419 022519 1431 800 600 8020150419 145838 1437 800 600 80

      Søndag kører vi afsted til Bagenkop og sætter RIB’en i vandet. Vejret er igen helt perfekt og alle er klar til anden dag med dykning. Vi starter ud med et dyk på ’Augustenberg’, der viser sig at være noget mere nedbrudt end vragene fra lørdagen. Undertegnede fandt dog en flot støbe-jerns klinke som stolt blev taget med op – det viste sig dog hurtigt at rejsen til overfladen desværre havde forvandlet det til en ret almindelig keramik-klinke, uden helt den samme effekt som først antaget. Alle hold havde dog nogle fine dyk.

      De sidste dyk søndag blev brugt på UV-jagt på lavt vand efter den gode oplevelse fra om lørdagen.  Disse dyk udviklede sig til en blodrus hos nogle af dykkerne, og det blev til en fin fangst af fladfisk, der blev renset direkte i RIB’en. Disse dyk blev de sidste i langelandsbæltet, der alle var karakteriseret ved god sigt og stort set ingen strøm. 

      Langeland120150418_100143-1424-800-600-80.jpg

      Herefter gik turen nordpå til Nørresundby igen kun afbrudt af en omgang sen aftensmad ved motorvejen. Tak til alle for en super hyggelig tur til Langeland – godt hjulpet på vej af perfekt vejr for årstiden!     

      Deltagere: Peter Valler, Anders S. Pedersen, Kaspar Winding, Anders Scheuer, Peter MC og Daniel B. Rømer

      Se billeder her

      {jcomments on}

       

      Dobbeltvrag i Hals

      Skrevet af: Peter Valler

      Endelig lidt sol, og så skulle vi på vandet trods den noget hårde blæst. Målet var Fanø og Normanden ud fra Hals, da de begge ligger i godt i læ, og der er meget kort sejlads. Vi startede dagen med at rydde op i rib'en, da de sidste der har været af sted, havde haft lidt af en fest og efterladt en masse affald. Desuden kunne vi ikke finde den håndholdte GPS.

      fanø hals

      Flere havde været friske, så rib'en stod allerede klar ved mødetidspunktet, så vi kom hurtigt afsted, og båden var i vandet inden jeg blev færdig med at betale for slæbestedet. På trods af at det var en af de første ture i år, gik det hele utroligt glat. Peter MC havde dog et problem med en "plade" i dragten. Efter lidt råben og flere fremmede hænder i dragten, blev der hevet et fint Ikea spækbræt frem, som undertegnede vist nok havde glemt, da der skulle skæres hul til tiseventilen :).

      Vraget var let at finde, for masten stikker godt op ad vandet, som det ses på billedet. Vraget er allered fint begroet trods den korte tid under vand, og dybden gjorde, at at var kulden der drev os op. Vi skulle lige i havn med et par stykkker der peb lidt, hvor en måttet hentes af en ellers .... ....(?), og så tog vi turen ud på Nordmanden. Frisk vind i ansigtet, solen i øjnene og en meget hurtig tur i det kolde vand. Vi fik desværre ikke nogle billeder, men man kan se nolge fra en tidligere tur her, hvor sigten var en hel del bedre.

      Fanø og Nordmanden

      • IMG 2396
        IMG 2396
      • IMG 2397
        IMG 2397
      • IMG 2398
        IMG 2398
      • IMG 2399
        IMG 2399
      • IMG 2400
        IMG 2400
      • IMG 2401
        IMG 2401
      • IMG 2402
        IMG 2402
      • IMG 2403
        IMG 2403
      • IMG 2404
        IMG 2404
      • IMG 2405
        IMG 2405
      • IMG 2396
      • IMG 2397
      • IMG 2398
      • IMG 2399
      • IMG 2400
      • IMG 2401
      • IMG 2402
      • IMG 2403
      • IMG 2404
      • IMG 2405
        • IMG 2396
        • IMG 2397
        • IMG 2398
        • IMG 2399
        • IMG 2400
        • IMG 2401
        • IMG 2402
        • IMG 2403
        • IMG 2404
        • IMG 2405

        {jcomments on}

        1. Finsprit, brand og flæsk... Flekkefjord leverer igen
        2. Hilsen fra Malta
        3. ’Blæst’ igennem på Skagerak.
        4. En Jomfrus Bekendelser

        Side 12 ud af 17

        • 7
        • 8
        • 9
        • 10
        • 11
        • 12
        • 13
        • 14
        • 15
        • 16
        • Nyheder
        • Kalender
        • Klubben
          • Bestyrelse og udvalg
          • Kontaktinformation
          • Uddannelse
          • Bliv medlem
          • Båd og materiel
          • Hus og lokaler
          • Historien
        • Galleri
          • Video
        • Aktiviteter
          • Turberetninger
          • UV-Rugby
          • Svømmehalstider
          • Snorkeldykning
          • UV-Jagt
          • Regler og takster for materiel

        Kommende aktiviteter

        tir maj 27 @19:00 - 21:00
        Klubaften
        ons maj 28 @08:00 - 00:00
        Rejse kom, og gummibåd
        ons maj 28 @18:00 - 00:00
        Togt med Lappedykkeren III
        tir jun 03 @19:00 - 21:00
        Klubaften
        tir jun 10 @19:00 - 21:00
        Klubaften

        facebook ansk

        Login

        • Glemt din adgangskode?
        • Glemt dit brugernavn?
        • Registrer

        ansklogoblaa