- Skrevet af: Gitte Lykke
Følgende turberetning er skrevet af Gitte Lykke:
Søndag den 11.juli kl.8.00 mødtes 10 m/k i klubben.
Deltagerne var en blandet folk af erfarne dykkere og nye med mindre erfaring (inkl. jeg selv, der skulle med på tur for første gang – jeg er OWD certificeret).
Der blev aftalt at lave samkørsel – 3 biler med trailer og de to både. Kontrol af udstyr, kontrol af bliklys m.m., så alle var tilpas med situationen. Nye blev sat ind i turen og alle havde mulighed for at stille opklarende spørgsmål før afgang.
Ved ankomst til Strandby var der igen fælles udpakning, bådene sat i vandet, alle interesserede blev introduceret i, hvad der var bedst og hvorfor.
Før vi steg i bådene blev dyk gennemgået ned til mindste detalje, der blev aftalt, hvem der var makker med hvem, spurgt til om alle var okay. Alle hjalp hinanden og der kunne sættes kurs mod lokationen.
Bombarden havde lidt større udfordringer på vandet end NSK-RIbben, men vi nåde Korallerne (eller "Det boblende Rev”) beliggende ved øgruppen Hirsholmene. Da ankeret var fastgjort, blev de to både ”bundet” sammen, så vi hele tiden var sammen.
Som forholdsvis ny dykker var jeg naturligvis spændt på, hvordan det skulle blive at dykke fra RIB med mennesker, jeg ikke har kendt særligt længe. Men man hjælper hinanden hele tiden og alt blev aftalt den erfarne makker, så oplevelsen var derfor god. Korallerne ligger på 9 m. dybde, sigtbarheden var på bunden var ca. 8 meter. Mit dyk varede 44 minutter, det var fint i våddragt (7 mm.).
Mens hold 2 var i vandet, blev det aftalt at forsøge med en anden lokation. Udfaldet blev vraget ”Freja”, der ligger lidt længere ude. Freja ligger på ca.18-27 meter og har en længde af ca.7 meter, dvs. at jeg med OWD også havde mulighed for at deltage i dyk 2 selvom, der var ændret planer undervejs. Igen var det muligt at sige til og fra efter hver enkeltes personlige behov.
Sigtbarheden omkring Freja var 4-5 m, mit dyk her var på 30 minutter, hvilket passede med nogle gange rundt om vraget og derfor også et godt dyk trods våddragt.
Turen tilbage til kysten var fin, bølgerne havde lagt sig, alle fik hjulpet med at pakke op, opgaver uddelegeret efter behov, der blev pakket trailer og biler.
Vi var hjemme i klubben kl.ca.17.30 (lidt senere end beregnet). Tålmodigheden fra de gamle garvede dykker er fantastisk, endnu engang blev alle vi nye sat ind i, hvordan både, motor m.m. skulle skylles og sættes på plads. Hele oplevelsen skulle være og var et fælles ærinde.
Nogle takkede herefter af og kørte hjem, andre sad i klubben, snakkede, skrev logbog og fik fyldt flasker ved samme lejlighed.
Alt i alt en god og oplevelsesrig tur i godt og trygt selskab.
- Skrevet af: Peter Valler
Vi satser på korallerne da flere har ytret ønske om at se disse, men vi er jo ikke herre over vejret så ellers finder vi den næst bedst mulighed.
Mødetid med fyldte flasker og udstyr klar kl. 8:00
Luft of madpakke til to dyk.
- Skrevet af: Laurits Faarup Marcussen
- Skrevet af: Frank Pedersen
Ribtur til korallerne/Freja, afgang fra klubben klokken 09:00.
Krav: OWD
Luft til 2 dyk samt madpakke og drikkelse til dagen.
- Skrevet af: Michael Reedtz
Forsinket Pinsetur
Da vi stod i Skudehavnen i Pinsen og måtte aflyse turen med Lappedykkeren, på grund af vind, var der heldigvis et lyst hoved der forslog at i stedet for at aflyse, så kunne vi flytte turen 2 uger frem. Det blev så vedtaget, med håb om bedre vejr.
Torsdag mødtes vi så igen i Skudehavnen. Torben, Rasmus, Mick, Robert, Laurits og Hugo. Vejrudsigten var ikke for god de første dage, men skulle blive ok lørdag og søndag.
Vi fik pakket båden og gjort klar. Nordstjernen var solgt og skulle følges med os til Hals. Torben og Rasmus tog med Nordstjernen for at give lidt instruktion til de nye folk. Turen til Hals gik fint, dog med en lille afstikker for Nordstjernen. Ankomst til Hals og middagen blev gjort klar, kl. 23. Det blæste stadig ret kraftigt, så vi blev enige om at vente med at sejle indtil næste morgen (kl. 04:00!)
Der var lidt søgang på vejen over mod Anholt, men blev gradvis mindre på turen, for til sidst helt at lægge sig. Vi besluttede så at tage første dyk på Sneglehusvraget, en tysk damptrawler på 32 m vand. Efter dykket havde vinden lagt sig fuldstændig og vi kunne nyde frokosten på dækket på vej til La Somme (Helmi S) som også er en trawler, men en lidt større af slagsen. Der plejer at stå ret mange fisk på dette vrag, men denne gang så vi ikke ret mange. Kursen blev så sat mod Anholt for natten. Aftensmaden blev her anrettet på bedste gourmet facon, med bearnaisesovs i store mængder og for at vi ikke skulle kede os, blev der lavet vinsmagning, hvilket endte med vi alle blev meget ”kloge”.
Lørdag morgen kom vi ret tidligt afsted, nok med en lidt sløv besætning, men kursen blev sat mod Ostmark, en tysk minelægger, der ligger på 42 m. Vraget blev let fundet af Mick og vi fik gjort fast, så det var muligt at få 2 dyk her. Vraget er godt 100 m langt og der var rigtig god sigt, så vi kunne sagtens bruge tiden på dette fine vrag. Hele agterdækket er beklædt med træ på dækket og her står kanon, det hele er meget intakt. Der ligger flere torpedoer, her vi dog i tvivl om det kunne være andre ting, men Ostmark har været godt armeret. Der var stadig ingen vind efter andet dyk, så kursen blev sat mod Pakhusbugten for overnatning. Menuen stod på oksemørbrad, hvor Robert fik fremstillet en super fin champignonsovs ud af næsten ingenting i kabyssen. Vi blev ikke helt færdige med vinsmagningen fredag, så anden del blev kørt her.
Søndag skulle starte tidligt, for vi håbede på at komme hjem i nogenlunde tid. Kursen blev sat mod Jesses Vrag og endnu en dag med klar solskin og ingen vind. Vi nåede positionen kl. 8:00 og først hold i vandet 8:05 og efter 2 timer var vi klar til at sætte kursen hjemover, der skulle dog lige nøgenbades først, bare for at få weekendens sure sved af kroppen. Det blev en god tur og det endte med en flok rødhuder som nåede gennem broen kl. 19 og ankom Skudehavnen kl. 19:30
Status på turen kan ikke være tvivl om, det var godt vejr, super fine dyk, jeg havde dog lidt fugt i dragten som betød kolde tær, god besætning og mange gode diskussioner alt i alt, en super god tur.