Forsinket Pinsetur

Da vi stod i Skudehavnen i Pinsen og måtte aflyse turen med Lappedykkeren, på grund af vind, var der heldigvis et lyst hoved der forslog at i stedet for at aflyse, så kunne vi flytte turen 2 uger frem. Det blev så vedtaget, med håb om bedre vejr.

Torsdag mødtes vi så igen i Skudehavnen. Torben, Rasmus, Mick, Robert, Laurits og Hugo. Vejrudsigten var ikke for god de første dage, men skulle blive ok lørdag og søndag.

Vi fik pakket båden og gjort klar. Nordstjernen var solgt og skulle følges med os til Hals. Torben og Rasmus tog med Nordstjernen for at give lidt instruktion til de nye folk. Turen til Hals gik fint, dog med en lille afstikker for Nordstjernen. Ankomst til Hals og middagen blev gjort klar, kl. 23. Det blæste stadig ret kraftigt, så vi blev enige om at vente med at sejle indtil næste morgen (kl. 04:00!)

Der var lidt søgang på vejen over mod Anholt, men blev gradvis mindre på turen, for til sidst helt at lægge sig. Vi besluttede så at tage første dyk på Sneglehusvraget, en tysk damptrawler på 32 m vand. Efter dykket havde vinden lagt sig fuldstændig og vi kunne nyde frokosten på dækket på vej til La Somme (Helmi S) som også er en trawler, men en lidt større af slagsen. Der plejer at stå ret mange fisk på dette vrag, men denne gang så vi ikke ret mange. Kursen blev så sat mod Anholt for natten. Aftensmaden blev her anrettet på bedste gourmet facon, med bearnaisesovs i store mængder og for at vi ikke skulle kede os, blev der lavet vinsmagning, hvilket endte med vi alle blev meget ”kloge”.

Lørdag morgen kom vi ret tidligt afsted, nok med en lidt sløv besætning, men kursen blev sat mod Ostmark, en tysk minelægger, der ligger på 42 m. Vraget blev let fundet af Mick og vi fik gjort fast, så det var muligt at få 2 dyk her. Vraget er godt 100 m langt og der var rigtig god sigt, så vi kunne sagtens bruge tiden på dette fine vrag. Hele agterdækket er beklædt med træ på dækket og her står kanon, det hele er meget intakt. Der ligger flere torpedoer, her vi dog i tvivl om det kunne være andre ting, men Ostmark har været godt armeret. Der var stadig ingen vind efter andet dyk, så kursen blev sat mod Pakhusbugten for overnatning. Menuen stod på oksemørbrad, hvor Robert fik fremstillet en super fin champignonsovs ud af næsten ingenting i kabyssen. Vi blev ikke helt færdige med vinsmagningen fredag, så anden del blev kørt her.

Søndag skulle starte tidligt, for vi håbede på at komme hjem i nogenlunde tid. Kursen blev sat mod Jesses Vrag og endnu en dag med klar solskin og ingen vind. Vi nåede positionen kl. 8:00 og først hold i vandet 8:05 og efter 2 timer var vi klar til at sætte kursen hjemover, der skulle dog lige nøgenbades først, bare for at få weekendens sure sved af kroppen. Det blev en god tur og det endte med en flok rødhuder som nåede gennem broen kl. 19 og ankom Skudehavnen kl. 19:30

Status på turen kan ikke være tvivl om, det var godt vejr, super fine dyk, jeg havde dog lidt fugt i dragten som betød kolde tær, god besætning og mange gode diskussioner alt i alt, en super god tur.