Skrevet: Alistair Wilson, Google Translate & Genoversat af min kone :)

Torsdag d. 17.11.2022 var vi 8 personer, som var klar til turen - Flekkefjord 2022. Deltagerne i år var Peter V., Søren T., Frank, Romana, Bjarke, Jeppe, Lars og jeg selv.

Da alle havde dykket Flekkefjord før, var der noget 'deja-vu' ved denne tur, men da ikke alle deltog sidste år, var det alligevel ikke helt en gentagelse. Chaufførerne var Frank med Romana, Lars og Alistair + trailer og Søren med resten i sin bil.

Alle havde ventet spændt på turen og havde overvåget vejret hele ugen, og selvom flere af os var lidt urolige over de storme, der havde blæst i løbet af ugen, var vi med nogle opkald til Colorline sikre på, at vi ville sejle.

Vi mødtes omkring kl. 16.00 ved klubhuset, og da det først lykkedes at få hjullåsen af ​​traileren, fik vi pakket den med alt grej og mad, fyldt flaskerne, og så var vi  klar til den forlængede weekend. Desværre viste en nærmere undersøgelse af traileren, da den blev koblet til Franks bil, at bremsekablet var knækket. Efter nogle hurtige internetsøgninger fandt Bjarke og Søren en passende erstatning i Jem og fix. Så med en hurtig afstikker til Jem og fix i Nørresundby og et lidt forhastet reparationsarbejde af Frank, Søren og Bjarke, var det af sted til Hirtshals. Desværre missede nogle af os motorvejsafkørslen til Hirtshals og endte med at køre mod Vodskov, før vi justerede kursen og kom tilbage på motorvejen i den rigtige retning.

Da vi ankom til Hirsthals, tog vi det obligatoriske stop ved cafeteriet for at få nogle burgere, hvorefter vi kørte til færgeterminalen. Deja-vu ramte igen, da vi igen ligesom sidste år tog den forkerte drejning ved indgangen til færgeterminalen og igen endte med at tage en lille omvej, men hurtigt var vi tilbage på kursen og inde i venteområdet til færgen. I modsætning til sidste år var Frank og Romanas søn ikke med, så der var ikke brug for engelsk lektiehjælp.

På færgen blev der snakket, sovet på gulvet og i stolene og handlet. Der blev også købt chokolade til dykkedagene. Vi ankom til Kristiansand og var alle meget trætte, men skulle lige køre det sidste stykke til Flekkefjord, hvilket tog omkring 1,5 time. Da vi var ankommet til Flekkefjord omkring kl. 02, pakkede vi ud og fik den obligatoriske velkomstøl. Herefter var det sengetid, og de seks køjesenge blev hurtigt indtaget, mens Jeppe og Bjarke sov i stuen, da de muligvis snorkede! :-)

Vi havde alle aftalt at sove, så længe vi kunne den første dag. Jeppe, Lars og Bjarke var først oppe og var hurtigt i gang med at tilberede morgenmad. Efter at have tømt resten af ​​grejet ud af traileren, blev båden pakket og parkering blev organiseret og betalt (ingen bøder i år). Det første dykkested var allerede valgt, da vi alle havde fyldt nitrox til et dyk på Gudrun S /S. Hold og dykkerækkefølge var allerede blevet valgt med hold 1 - Peter & Søren, hold 2 - Frank & Alistair, hold 3 - Romana & Lars og hold 4 - Bjarke & Jeppe.

2022 11 18 111613

Vejrudsigten så ikke så god ud med overskyet himmel og blæst, men vandtemperaturen lovede 11-12 grader. Vi var alle klar, og lige inden vi skulle af sted, tjekkede Peter brændstoffet på båden og kunne konstatere, at nogen ikke havde fyldt det op fra sidste tur. Med en tur omkring tankstationen kom vi derfor lidt langsommere ud fra Flekkefjord.

Efter således at have påfyldt benzin punkterede Alistair sin tørre handske (G17K) og efter lidt panik over ikke at have reservedele med på båden, kom Jeppe til undsætning med nogle våde handsker, som både Lars og Alistair kunne bruge undervejs.

Vores første dykkersted var Gudrun S/S - et skib, der blev sænket af briterne i slutningen af ​​1944 med ammunition og cement. Skibet ligger på 14-48 meters dybde og er i relativ god stand. Sigtbarheden var stor, og vi tog os alle tid til at udforske vraget.

2022 11 18 135704

Vores andet dyk på dagen var Undhammar, som var et ”blomsterdyk”. Det var også et flot dykkested og med super fint udsyn, hvor der var et lille vrag, der ikke var meget tilbage af, og et kunstigt rev der lidt lignede et pindsvin. Frank og Alistair, som havde udforsket området, stødte på en havtaske, og efter at have leget lidt med den med lidt lys, som den blev lokket med, blev den irriteret og bed gennem den orange hulelinje på Alisatirs bolt snap. Frank og Alistair besluttede herefter, at de ikke ville lege med den mere! :)

Tilbage igen på båden, kom Peter, Søren, Bjarke og Jeppe op med store træk af kammuslinger og Bjarke med en havtaske. Frank og Alistair var nysgerrige på, om de havde set en orange hulelinje i munden på den! :)

2022 11 18 181401

2022 11 18 173031

Da vi kom hjem hoppede et par stykker, der havde lidt luft tilbage, i fjorden uden for klubhuset og fik et kort dyk, mens resten aflæssede udstyr osv. ”Masterchef” Jeppe lavede nachos med dip som snack før aftensmaden, som bestod af masser af kød og sovs, men med lidt salat denne gang, da Romana gerne ville have ”grøn” mad. Under maden og resten af ​​aftenen drak vi masser af øl og sodavand og diskuterede planer for næste dag.

Dag 2 oprandt efter en god nats søvn, og vi vågnede op til blå himmel, solskin, næsten ingen vind, men stadig 2 graders kulde - og en solid gang morgenmad. Det første dykkested var Kathedral – en svømmetur gennem en hule med et udgang på 30 meter og derefter en stor drop off-væg på 60 meter helt til bunden og masser af natur at se på.

2022 11 19 100241

Dagens andet dyk var Megaskiva (ingen af ​​os ved rigtig, hvordan det udtales!), som var endnu et ”blomsterdyk”, og Peter, Søren, Jeppe og Bjarke havde travlt med at høste kammuslinger, selvom fangsten ikke var så god som den forrige dag på Undhammar. Tilbage til klubben og de få med luft sprang i fjorden - og nogle med næsten ingen luft gjorde også! (i med 30 bar og op med 1 bar!) - for en hurtig udforskning af alt det affald, der er smidt i fjorden fra nabohusene gennem årene. Igen efter hjemkomsten til klubhuset blev der indtaget eftermiddagsmad i form af Paella tilberedt af ”Masterchef” Jeppe, inden grillen blev fyret op, og kødet tilberedt til aftensmaden.

2022 11 19 132217

”Exitstrategien” (rengøring, læsning osv.) for dag 3 blev planlagt om aftenen, og opgaverne blev fordelt i gruppen. Da Romana har overset mange ting på Gudrun trods sine mange besøg (måske har hun brug for briller, da hun også overså det enorme skibsrat sidste gang?!), overtalte hun Peter og Søren til at give hende og Lars en guidet tur til seværdighederne på vores sidste dyk. Så den sidste dag stod vi tidligt op, spiste morgenmad og gjorde klar til et sidste dyk på turen på Gudrun S/S. Vi ændrede dykkerækkefølgen, så Romana og Lars kunne møde Peter og Søren på vraget. Frank og Alistair blev nummer tre efterfulgt af Jeppe og Bjarke. Frank og Alistair havde besluttet at se mange ting, og da de havde masser af luft, så de det hele... Problemet var bare, at deres deco (i hvert fald Alistairs på luft) viste sig at vare lidt længere end forventet, så de endte med at komme op sidst. – Men i det mindste, så de det hele! :)

2022 11 18 125151

Vi kom tilbage til Flekkefjord, fyldte båden op igen og kom tilbage med god tid til at få pakket, ryddet op og læsset til hjemrejsen. Vi ankom så tidligt til færgeterminalen i Kristiansand, at flere i gruppen besluttede at følge Søren på en vandretur fra parkeringspladsen og for vild igen. :)

2022 11 20 104302

Told & Skat var heldigvis fraværende denne gang i Kristiansand, så vi behøvede ikke at forklare, hvorfor vi smuglde tørdragter eller forklare ”fiskekvoterne” i fryseren. Båden ankom til tiden, og vi var hurtigt ombord og oppe ved buffeten, hvor vi spiste og brugte aftenen ind imellem på lidt indkøb til de små derhjemme - sukker og gaver!

2022 11 20 143545

Vi ankom til klubben kl. 20.45 og sagde hurtigt farvel og tog hjem fra endnu en fantastisk tur til Norge!