- Skrevet af: Simon Svendsen
Endelig kom dagen. Forventningerne var skyhøje, og denne tur, som i kalenderen var slået op som ”Åland VragParadis” skulle vise sig ikke at skuffe!
Vi kom afsted fra klubben til planlagt tid 18.30. 5 mand. Daniel, Valler og Bokser i Daniels uopslidelige Toyota. Jeg selv og Scheuer i hans Mercedes. Afsted det gik mod Frederikshavn, hvor Stena Jutlantica lagde fra kaj 20.15. Ombord på færgen blev vi hurtigt enige om at det eneste rigtige var, BUFFET! J Fremme i Gøteborg ventede heldigvis kun en kort køretur da vi havde booket en Airbnb overnatning for natten. Og på trods af at Daniel og jeg måtte dele en sovesofa og bokseren måtte tage til takke med en hobbit seng, fik alle vidst en god nats søvn, og vi kunne fortsætte vores tur næste morgen efter et par kopper kaffe og en nutellamad.
560 kilometer, en pizzabuffet og et par tissepauser senere var vi fremme ved næste færge i Kapellskar, som skulle sejle os til endestation Mariehamn, Åland. På daværende tidspunkt havde vi været afsted i lige knap et døgn, så her kunne vi passende nappe turens 3. buffet Da vi måtte konstatere, at appetitten ikke var den største efter en inaktiv dag i bilen, gik vi i butikken og fik handlet proviant og øl til de kommende dage. Fremme i Mariehamn blev vi indlogeret i en fin hytte og efter et par godnatbajere, hoppede vi alle til køjs. Klar til at dykke næste morgen.
1. Dykkerdag, torsdag:
Vi mødtes på dykkercentret kl 08.45 med pakkede biler. Vejret var perfekt og humøret i top, og da vi fik besked om, at turen gik til S/S Belliver, ville begejstringen ingen ende tage. Efter en kort køretur fra dykkercentret, blev vi samlet op i en lille havn af en af dykkercentrets 2 rib både. Og afsted det gik. 20 minutters sejlads senere var vi fremme.
S/S Belliver blev bygget i 1903 i Middlesbrough, England. Hun er 58m lang og 9m bred. Den 8. september 1911 sejlede Belliver fra Björneborg i Finland, lastet med træ mod destination Plymouth i England. Hun nåede dog aldrig frem. Først 98 år senere i 2009 blev S/S Belliver atter fundet, og ved lidt af et tilfælde, i forbindelse med eftersøgningen af den russiske ubåd S-2. Vraget hviler i dag på 34m dybde og står helt ret på kølen som et rigtig Anders And vrag og bugner af detaljer, som bl.a. Skibsklokke, maskintelegraf, kompas, log, lanterner, dampfløjte og utallige koøjer.
Første hold i vandet var Valler og Daniel, og kort tid efter fulgte Bokser, Scheuer og jeg selv. Da vi fandt enden af bundtorvet som var bundet på i stævnen, kunne vi begynde vores tur rundt på vraget. Det var virkelig imponerende at se, hvor velbevaret vraget var efter så mange år på havbunden. Og ikke fuldstændig pelset for effekter som vi er vant til. På vores første dyk rundt på vraget fik vi set Lanterner, som lå nærmest helt intakte. Maskintelegrafen hvor man stadig kunne læse skriften på skiven, 2 helt intakte rat + et lettere ødelagt nødrat.
Loggen som stadig sad lige så fint på rælingen, og sidst skibsklokken som stod lige så fint på dørken med navn og årstal. Sikke et vrag! Dyk 2 tog vi samme tur rundt igen og her lykkedes det os også, at finde dampfløjten som stadig sad på skorstenen.
Tilbage i båden sad alle med et stort smil, hvilket ikke blev mindre da vores bådfører fyrede op for de 2*300 hk og turen tilbage til havnen foregik på fladt vand med 51 knob J Herefter blev flaskerne afleveret på dykkercentret, og vi kunne køre hjem, slappe af og drikke lidt øl. Om aftenen tog vi på en restaurant i Mariehamn og spiste sammen med folkene fra dykkercentret og 20 andre dykkere.
2. Dykkerdag, fredag:
Efter at have smurt madpakker og spist morgenmad gik turen atter til dykkercentret. 08.45 var alle mand klar. Det var blæsende, så dagens dyk skulle foregå på vraget Plus, som man altid kan dykke da det ligger indenskærs i indløbet til Mariehamn. Desværre foregik dagens dyk ikke fra rib båd men derimod fra dykkercentrets ”kutter”. Det fungerede ganske udemærket, men vi var dog alle enige om at en rib båd er vejen frem og det eneste rigtige.
Plus var en 3 mastet jernbark, der blev bygget i 1885 i Hamborg, hun var 70 meter lang og var udelukkende et sejlskib, altså ingen motor. Plus forliste under en storm i 1933 i indløbet til Mariehamn, hvor 12 af de 16 besætningsmedlemmer omkom. Plus hviler i dag på 17-32 meters dybde, med 40 graders SB slagside. I 1999 blev Plus rangeret på en top 10 liste overvrag i Skandinavien af det norske dykkermagasin DYK.
Fremme ved vraget efter 20 minutters sejlads, var første hold i vandet igen Valler og Daniel. Og som dagen før fulgte vi andre trop kort tid efter. Sigten på Plus var ikke imponerende, og ligesom på Belliver dagen før var der fuldstændig mørkt. Absolut ingen sollys trængte igennem til vraget, hvilket gjorde stemningen på vraget en smule dyster. Men igen, på trods af knap 100 år på havbunden var der masser at se. Vi var især imponerede over træværket. Over alt var der fine træudskæringer, blandt andet en såkaldt galionsfigur. Som dog mest af alt lignede en stor kanelsnegl J Men på trods af den knap så gode sigt, havde vi alle et par rigtig gode dyk, og det kunne være fedt at komme til bage dertil, og håbe på lidt bedre sigt.
Tilbage i havn med udstyret pakket i bilerne og flaskerne afleveret på dykkercentret, kørte vi hjem til vores hytte. Her var der igen god tid til afslapning og lidt koldt til ganen, inden vi igen mødtes med de andre dykkere på en af byens restauranter til fællesspisning.
3. dykkerdag, lørdag:
Sidste dykkerdag, vejret var igen perfekt og vi var spændte på at høre, hvad vi skulle dykke da vi mødte op på dykkercentret. Beskeden lød at vi skulle køre til en lille havn nord på øen hvor vi ville blive samlet op af ”kutteren” og at vi skulle dykke på 2 vrag. S/S Hesperius og M/S Gavle.
S/S Hesperius var et finsk dampskib, lastet med træ, på vej fra Finland til England, da det i 1884 sejlede på et skær og forliste nordvest for Åland. S/S Hesperius var 63 meter langt og hviler i dag på 10-45 meters dybde.
Vraget ligger godt spredt ud på havbunden, men for første gang oplevede vi virkelig god sigt. Vi startede dykket med at gå til 35 meters dybde, hvor vi fandt skruen og herfra svømmede vi langsomt op over vraget hvor der var meget at kigge på i de spredte vragdele. Centralt og mest markant var den kæmpe store skrueaksel som lå frit, men vi var også heldige at finde et anker og maskintelegrafen. Vraget ligger ovenpå en klippe, hvilket gjorde det muligt at svømme ind under vraget i den ene side og komme ud på den anden side. Fedt dyk! Og Daniels dyk nr. 200 J
S/S Gavle var et svensk søredningsfartøj bygget i 1942. I 1975 sejlede skibet på grund i stormvejr, og efter at have stået på grund i flere dage gled skibet af grunden og til bunden hvor det i dag hviler på 27 meters dybde. Vraget står på kølen med 40 graders BB slagside.
Igen var Valler og Daniel første hold i vandet, og vi andre fulgte efter. På vraget var der god sigt og det, sammen med at vraget ikke var så stort, gjorde det hurtigt nemt at overskue. M/S Gavle var på sin tid et meget moderne skib, så alt er at finde ombord såsom radar, vhf, skipperstol og ikke mindst kompasset som Valler fik et fint billede af, efter at have gravet det frem i styrehuset. Igen igen snakkede vi om hvor vildt det er, at vraget er så velbevaret. Alt var simpelthen intakt og det kunne mest af alt se ud, som om skibet var gået ned for et par år siden. Efter 35-40 minutter på vraget var det tid til turens sidste opstigning.
Vi sluttede dagen af med fælles spisning og fadøl på en flydende restaurant i Mariehamn, endnu engang sammen med gutterne fra dykkercentret og en masse andre dykkere. Og vi fik takket af for nogle super fede dykkerdage.
Søndag, hjemrejse:
Vækkeuret ringede tidligt, og efter en hurtig oprydning i hytten gik turen mod færgen, hvor morgenmaden blev spist. Buffet selvfølgelig J Scheuer fik tømt taxfree butikken for snus, inden vi kunne køre af færgen igen i Sverige. Og så gik turen ellers mod Gøteborg. 6-7 timer senere kunne vi så køre ombord på færgen til Frederikshavn hvor turens sidste buffet skulle nydes.
Sent søndag aften var vi tilbage ved klubben, efter en lang rejsedag. Men trods den lange tur frem og tilbage er jeg sikker på, at alle på turen synes det var det hele værd. Sikke en fed tur! Jeg skal helt sikkert tilbage til Åland og dykke igen, for som Valler skrev det, da han lagde turen op for et halvt års tid siden, Åland, det er virkelig et vragparadis!
Tak for en kanon tur drenge!
Åland
-
IMG 1475
-
IMG 1382
-
69064881 1599148443554848 8278202167689478144 n
-
69400414 1321262924715562 7746908914968428544 n
-
69584100 399073614087311 984025261471170560 n
-
IMG 1373
-
IMG 1374
-
IMG 1386
-
IMG 1391
-
IMG 1396
-
IMG 1399
-
IMG 1404
-
IMG 1408
-
IMG 1411
-
IMG 1413
-
IMG 1414
-
IMG 1417
-
IMG 1418
-
IMG 1422
-
IMG 1425
-
IMG 1428
-
IMG 1435
-
IMG 1446
-
IMG 1448
-
IMG 1454
-
IMG 1460
-
IMG 1465
-
IMG 1473
-
IMG 1477
-
IMG 2127
-
IMG 2149
-
IMG 8754
-
IMG 8755
-
IMG 8762
-
IMG 8764
-
IMG 8775
-
IMG 8789
-
IMG 8796
-
IMG 8797
-
IMG 8799
- Skrevet af: Peter Valler
Vi havde fået lov til at dykke i Lindholm Søpark, så var vi en flok dykkere der mødtes til et enkelt dyk i det fantastiske vejr. I de 23 graders varme kom der godt med sved på panden, ved nogle mere end andre, da grejet skulle på og de forskellige hegn skuller forceres.
Vel nede i vandet, gik den ud over kanten og lodret ned, og fortsatte sådan til godt 40m. Omkring de 30m ramte vi et springlag, som var hel mørkegrønt og uden sigt, men når man kom igennem blev sigten fin igen. Min makker kom ikke med ned igennem, så jeg måtte op og hente ham. Han lå pænt og ventede, da han troede jeg var røget ned i bunden.
Efter et vellykket dyk og alle mand på land, gik turen til klubhuset hvor Jonas stod klar med øl og pølser da det var hans sidste aften i klubben i 18 år :)
Tak for en hyggelig aften!
{jcomments on}
Lindholm Søpark
-
62604466 2247211652030989 6818052796177186816 n
-
64320810 1318837108272986 2451156836762517504 n
-
64339869 2284655191795704 1932051391262490624 n
-
64362391 2352031504835923 2980090232587681792 n
-
64369705 2869684593046626 9065690816617381888 n
-
64492011 385745535384048 4207237443608379392 n
-
64553627 625088031305048 2383891047542423552 n
-
64564025 507357666671064 3331872071587201024 n
-
64589645 1354602931344240 8017852936811970560 n
-
64662793 712901389143819 6254795868558327808 n
-
64873518 1163391480451214 8746945200338763776 n
-
IMG 8325
-
IMG 8326
-
64471119 2102312143228301 3503845920783466496 n
-
64700027 10218207358512110 8615534224876765184 n
-
GOPR0638 1560890020284 high
-
GOPR0639 1560889915525 high
-
GOPR0639 1560889953707 high
-
GOPR0640 1560890194157 high 2
-
GOPR0640 1560890229595 high
-
GOPR0641 1560890314367 high 2
-
GOPR0641 1560890497084 high 2
-
GOPR0642 1560890577546 high 2
- Skrevet af: ANSK
Onsdag den 29. maj var 5 mand samlet under broen i det lille klubhus. Vi fik pakket traileren og spændt ribben bag på bilen og kom afsted til tiden……
Tur holdet bestod af: Henrik, Daniel, John, Lasse, Peter og desværre afbud fra Steffen.
Dog glemte vi i forvirringen hvem der boede hvor, så Daniel måtte charme personalet for at få oplyst hvor John og jeg boede.
Lykkeligt genforenet var det tid til at købe chokolade til turen og en lille “godnat” ting.
Efter udpakningen fik vi morgenmad og planlagde den første tur.
Turen skulle gå til vraget “Brandbåd”, som ligger fint på omkring 30 meter, på trods af at de lokale dykkere havde fortalt os der var dårligt sigt, tog vi afsted med RIB’en, som lå fortøjret lige uden for døren.
Vinden var svag og vi tog ud på det første dyk. Første hold gik i vandet og derefter andet hold. Et fint lille vrag med sigt ud over alle forventninger - +20 meter.
Ikke langt derfra tog vi et tredje dyk på Bokkholmen, her var der en masse liv og igen god sigt og der var lejlighed til at træne lidt bøjeopsendelse.
Efter lidt planlægning over morgenmaden tog vi ud til Prædikestolen, sigten havde forværret sig lidt, men efter danske standarder var vi alle tilfredse. Alle dykkere kom i vandet og efter et rigtigt fint dyk gik turen videre til et hyggeligt naturdyk ikke langt derfra.
Dag 4 - Lørdag
Vejret var desværre ikke med os og vi kunne ikke seje i RIB’en den lidt lange tur til vraget “Dresden”. Derfor tog vi i stedet den 2 timers lange tur køretur over land og med færge ud til Dresden.
Da vi endelig nåede frem, ventede nye udfordringer - at komme over klipperne ned til vandet.Vi ledte efter en sti ned til vraget og efter et par timers søgen og en snak med en af de lokale kom vi endelig i vandet. Med lidt besvær fik vi udstyret på og kom ned over de store og ujævne sten. Derefter skulle vi på en lille svømmetur for at nå vraget, der var ca. 200 meter. Dykket var meget fint og vi fik et godt langt dyk. Alle var udmattede og turen gik hjemad. Da vi kom tilbage til klubhuset hoppede vi igen i dragterne og fik gjort klar på rekordtid til et hurtigt aftensdyk på 3 små vrag i fin stand, der ligger tæt på klubhuset.
Sidste dag i Stavanger tog vi ud til et vrag på omkring 40 meter, som ligger ved siden af Brandbåd, hvor Henrik skulle afslutte sit Dybdekursus.
Dykket var fint og Anders And vraget relativt nemt at finde. Vi havde god sigt og vraget er i super stand.
Efter dykket tog vi ud til et kendt naturdyk. Vejret havde skiftet og det haglede, men det mærkede vi ikke meget til under vand. Dykket var super og der var massere af liv, både krabber og kammuslinger.
Efter det sidste dyk dykket fik vi skyllet udstyret og gjort rent i klubhuset, og turen gik nu mod færgen som vi skulle med ved 20 tiden. Vi ankom til færgen og gik ombord. Denne gang blev vi ikke væk fra hinanden, men hyggede og drak turens sidste øl og gik til trætte køjs.
Alt i alt var det en super god tur og vi fik set det vi ville. Vi kom, som planlagt, hjem til DK mandag formiddag.
Stavanger
-
IMG 1324
-
IMG 1329
-
IMG 1341
-
IMG 1334
-
IMG 1348
-
IMG 1353
-
IMG 1356
-
IMG 1359
-
IMG 1361
-
IMG 1362
-
IMG 1365
-
IMG 1367
-
IMG 1368
-
IMG 1370
-
IMG 1372
-
IMG 8262
-
IMG 8263
-
IMG 8265
-
IMG 8269
-
unnamed
-
unnamed2
-
unnamed3
-
unnamed4
-
unnamed5
-
unnamedCW06WJFZ
-
61306867 10219082040992855 1086180362821828608 n
-
61363852 10219082038392790 6715248081023008768 n
-
61465413 10219088839402811 1118282778048200704 n
-
61501455 10219082042792900 8125094095484878848 n
-
61614213 10219097641022846 33974535636123648 n
-
61679662 10219082038072782 4549468649731129344 n
-
61720516 10219082037112758 1413066647228383232 n
- Skrevet af: Peter Valler
Netop hjemvendt fra klubtur til Filippinerne er det vist på sin plads med en lille beretning. Jeg ved ikke hvor jeg skal begynde eller ende, på grund af de mange indtryk, så det bliver en kort opsummering og brudstykker jeg lige kan huske.
Vi startede turen med at dykke vragene omkring Coron. Vragene består af den japanske handelsflåde som blev sænket af USA under anden verdenskrig. Vragene ligger på lavt vand og der er derfor god tid til at få set sig omkring. På de fleste af vores dyk brugte vi mere tid i vragene ind udenfor og vi så mange spændende ting som biler, bulldozer, gasmasker, flasker, ris og meget mere inde i vragene. Jeg har ikke udstyr til at tage billeder i vragene så det blev kun til nogle få skud.
Efterfølgende gik turen med liveaboard til Apo Reef. På vejen fik vi dykket nogle af de vrag der ikke kan nås med dagstur og vi fik også lige set en søko. Apo Reef er naturdyk og det er specielt de pelagiske fisk det drejer sig om så den stod på dykning i det blå og strømdyk. Vi så stort set hajer på alle dyk – flere end jeg kan tælle samt tun større end mig selv, baracudaer, blæksprutter, moræner, søslanger og en masse andet.
Efter en lille uges liveaboard havde Bokser set nok natur og vi tog lige et par dage mere med vrag. Det er ret fascinerende at starte med at svømme ind gennem hvor skrueakslen har siddet og så tage den gennem maskinrum ind i last og videre gennem skibet for at afslutte dykket i stævnen. Det skal vist lige nævnes at de fleste vrag er mellem 100 og 200m lange.
Tak for en god tur jeg sent vil glemme.
{jcomments on}
Coron og Apo
-
IMG 0546
-
IMG 1023
-
IMG 1024
-
IMG 1028
-
IMG 1034
-
IMG 1038
-
IMG 1040
-
IMG 1041
-
IMG 1048
-
IMG 1064
-
IMG 1107
-
IMG 1112
-
IMG 1120
-
IMG 1141
-
IMG 1143
-
IMG 1146
-
IMG 1163
-
IMG 1165
-
IMG 1183
-
IMG 1193
-
IMG 1204
-
IMG 1208
-
IMG 1229
-
IMG 1242
-
IMG 1244
-
IMG 1246
-
IMG 1255
-
IMG 1275
-
IMG 1289
-
IMG 1293
-
IMG 1296
-
IMG 1302
-
IMG 1305
-
IMG 1307
-
IMG 1308
-
IMG 7988
-
IMG 7989
-
IMG 7990
-
IMG 7993
-
IMG 7999
- Skrevet af: ANSK
Af Mikkel H G
Torsdag:
Torsdag aften var vi 10 dykkere der mødtes under broen for at pakke traileren. Vi pakkede traileren med alt vi havde brug for som udstyr, mad og øl. Deltagerne på turen var Mikkel, Peter, Steffen, Jonas, Jeppe, Daniel, Søren, Bjarke, John og Lasse Krogshave.
Efter at have pakket bilen drog vi til Hirtshals, hvor vi tog ind at spise ved transportcentret. Efter at have snakket og hygget lidt med hurtig aftensmad drog vi mod havnen, hvor vi ventede 1 time på færgen. Under ventetiden snakkede vi med hinanden over en enkelt øl.
Efter 1 time var det på tide at komme ombord. Da vi kom ombord satte vi os i Hall’en på SuperSpeed 1 fra Colorline. Der var cirka 3 timer til færgen ankom til Kristiansand. Tiden blev brugt på at undervise Deep diver-eleverne, besøg i shoppen, ture på dækket udenfor, snak med hinanden og hvil inden den 2 timer lange køretur mod Flekkefjord.
Da færgen lagde sig til kajs kørte vi ud forbi terminalen, for at komme på motorvejen. Den ene af bilerne blev stoppet af en tolder, der spurgte hvor vi skulle hen. Vi fortalte vi skulle på dykkertur, hvilket forklarede hvorfor vi havde en trailer med. Vi fik lov at køre videre mod Flekkefjord, da tolderen godt var klar over fjorden var godt besøgt af dykkere.
Vi kørte mod Fjorden. Klokken var omkring 2 før vi nåede Flekkefjord, hvorefter vi kom ombord i den lokale klubs båd og sejlede til vores overnatningssted.
Fredag:
Vi stod op klokken lidt i 8. Vi spiste rundstykker, juice, morgenmadsprodukter og mælk. Efter morgenmaden smurte hver mand en madpakke, som kunne bringes med ombord på båden til dagens dyk.
Vi brugte tid på at forberede til dykkerturen. Efter klargøringen tog vi båden, hvorefter vi drog ud på dykkereventyr. Alle deltagere havde fået tørdragten på pånær en. Mikkel havde som den eneste ikke tørdragt på, men en våddragt. Årsagen var han ikke havde haft tid til at købe en og blive rutineret i en. Det var dog ligegyldigt mente han, han tog bare en shorty på indenunder, for så var det da ikke så slemt med temperaturen?
Vi drog ud til Skæret, hvor vi dykkede. Vi tilbragte cirka 1 ½ time der. Vi inddelte os i team af 2-3 mand, imens 2 mænd blev tilbage på båden, for at passe på båden. Vi skiftedes til at dykke og passe på båden. Sigtbarheden var som sædvanlig utrolig god.
Efter at have dykket på det første punkt tog vi ud til et nyt sted, og dykkede der. Vi dykkede der i knap 2 timer igen, hvorefter vi tog tilbage til øen, hvor vores hytte lå. Alle havde haft nogle gode dyk, selv Mikkel der i sin våddragt overhovedet ikke frøs på trods af han ikke havde en tørdragt på. Som han sagde: ’’Bare man har en shorty på indenunder går det. Desuden har kroppen godt af lidt kulde, det holder en evigt ung og udvikler ens udholdenhed.’’ ?
Ved tilbagekomsten satte vi kompressoren på til flasker, og ordnede kammussilnger, vi havde fundet 4 poser med dem. Bagefter tog vi op til hytten, hvor vi tog rent tøj på, nogle hyggede sig, andre tog et brusebad og så var der nogle der var i gang med at lave mad.
Menuen bestod af en forret og hovedret. Forretten bestod af Nachos med chili og ost. Hovedretten bestod af oksecuvette med stegte kartofler til. Folk nød maden, men kunne godt have tænkt sig en dessert. Det blev hurtigt fikset af vores grænsemand Mikkel, som havde husket at tage en plade Milkachocolate mit waffeln med på turen.
Efter en rolig og hyggelig aften lagde vi os til at sove, så vi kunne være udhvilet til dagens næste dyk.
Lørdag:
Lørdagen startede med vi rejste os op fra sengen. Gik ned i køkkenet for at forberede morgenmad. Morgenmad var den samme som om fredagen, bare med den tilføjelse at der var Scrambled Eggs og bacon til :P Morgenmaden var lækker at spise. Efter morgenmad smurte hver mand igen en madpakke, hvorefter vi tog ud på nye dykkereventyr.
Det var ganske enkelt at starte. Alt var pakket og klar til dagens eventyr. Det hele lå i båden og flaskerne var blevet fyldt med luft.
Vi tog ud til Ydre Kalven, hvor vi holdte ved fjeldene. Bagefter tog vi ud at dykke langs fjeldene og se på fantastiske havdyr. Dykkene der endte godt, alle kom op, hvorefter vi tog ud til Nedre Myssekjær at dykke.
Vi ankom til Nedre Myssekjær og dykkede igen. Det fantastisk under vandet. Søren og Mikkel fik set en pæn stime af fisk og så sprækker i stenene samt søstjerner. Desværre måtte deres dyk afbrydes, da de kom ud af kurs og ikke kunne finde tilbage. De valgte at stige op til overfladen, hvor de fandt ud af båden lå lidt længere væk. De svømmede stille og roligt tilbage til båden, hvorefter de kom op. Mikkel forklarede de var blevet så betaget af verden under overfladen, så de glemte hvor de var.
Efter turen ved Myssekjæret tog vi tilbage til Skæret, hvor vi skulle lede efter en lygte en af os tabte. 5-6 af os dykkede ned og ledte efter den forsvundne lygte. De resterende dykkere på båden betragtede imens den pæne natur omkring dem. Efter cirka 40 minutter vendte dykkerne under vandet op, og kunne konstatere de desværre ikke kunne finde den forsvundne lygte.
Efter at have nået 2-3 dyk vendte vi snuden tilbage til hytten, hvor vi satte flaskerne til kompressor. Bagefter tog vi op til hytten. Nogle begyndte at lave mad, andre slappede lidt af og hyggede sig. Mikkel havde det ikke koldt denne dag heller på trods af han kun var i en våddragt.
Aftensmaden bestod af for-, og hovedret samt dessert. Forretten var Risotto, hovedretten var igen oksecuvette sous vide, der begge var tilberedt godt. Desserten kunne ingen rigtig spise, da folk følte sig godt mætte. Steffen lavede det dog, da det var tilberedt. Desserten var Hotdogs, hvor nogle af pølserne var i baconsvøb.
Vi holdte øje med at kompressoren kørte fint. Vi gik ned på hold hvert 20. minut for at tilse kompressoren. På et tidspunkt gik Mikkel og Bjarke ned, men de vendte ikke tilbage. Efter noget tid gik nogle af os ned, for at se hvad der var sket.
Mikkel og Bjarke var blevet inviteret indenfor af vores naboer, der gerne ville høre lidt mere om vores dykkereventyr. De blev budt på øl og chips. Det var så hyggeligt, så Søren gik med ned og hyggede sig med dem. Klokken var først lidt i 1 før de gik derfra.
Søndag:
Klokken blev 6 og det var tid til at komme ud at dykke. Vi havde lagt et stramt program, da flere af os gerne ville nå Gudrun inden vi skulle rydde op, tage forbi klubben inde på land, køre ud på motorvejen til Kristiansand og nå færgen.
Vi var 9 der tog ud til Gudrun. En enkelt af os gik ikke med, da vedkommende ikke rigtig havde sovet godt og skulle op næste nat, for at tage på arbejde, så manden ville gerne have lidt hviletid.
Vi tog ud til Gudrun. Det var en fed tur.
Efter Gudrun var det hurtigt tilbage, og få et bad, pakke bilen og rydde op. Alle gjorde deres del af opgaven. Med 10 mænd blev vi hurtigt færdig til at rydde op og læsse i bilen. Folk havde haft godt styr på deres stumper, så der ikke blev glemt eller tabt noget.
Klokken 11:20 kunne vi konstatere hytten var, som da vi ankom. Vi lagde noget øl til James, som tak for lån af hytten.
Efter vi fik vores bil og trailer over med færgen fandt vi ud af der var lidt tid til en tur med vores lånebåd i fjorden. Vi tog ud på en hurtig tur i fjorden. Det var en fantastisk tur. Vi beundrede den flotte natur Norge har, som der ikke findes i Danmark.
Vi fik lodset båden ved klubben, hvorefter vi vendte snuden mod Kristiansand. Vi ankom der ved 14:30 tiden, så der var lidt tid til en øl og snakke lidt om turen og de lokale vrag, der kunne være interessante at besøge på næste tur.
Klokken var lidt i 16 før færgen kom. Vi tog ombord, satte os i restauranten, hvor vi spiste fra buffeten. Restauranten serverede en fiskebuffet, en julebuffet og dessertbuffet. Maden smagte godt. Vi var oppe flere gange for at spise mere. Alle mænd kom mætte derfra, bortset fra en der desværre havde maveproblemer, og ikke spiste noget.
Der blev også tid til at gå i shoppen nedenunder, hvor folk købte lidt forskelligt. Da færgen nåede til Hirtshals kørte vi mod Nørresundby, hvor vi landede klokken lidt over 20. Da vi landede læssede vi af traileren. Folk tog deres personlige udstyr, der blev lagt i udstyrsrummet, hvorefter vi delte overskuddet af mad, der var og tog hjem til os selv.
Til sidst var tiden kommet til at tage afsked med hinanden. Alle var enige om det havde været en god tur, og flere af os skulle helt klart se på tid til turen næste år. Det havde været nogle gode dyk, alle havde fået en oplevelse og Deep-kursisterne bestod deres kursus og kunne sætte endnu et certifikat i pungen og logbogen.
{jcomments on}
- Skrevet af: ANSK
Der var lagt op til en tur helt efter drejebogen, hvor Bjarke, Anders S, Daniel, Allan, Peter V og undertegnede mødtes i klubben torsdag eftermiddag for at pakke rib og trailer, hvor der traditionen tro lige var lidt der sku’ fikses på ribben - denne gang lænsepumpen.
Humøret var højt. Vi havde hørt at vi evt. kunne være heldig at møde hajer lige ud for klubhuset, så forventningerne var store.
Afgang fra klubben næsten til tiden med første stop for rituel aftensmad på ”grillen” i Hirtshals og så afsted med Color Line, hvor det blev en ”lidt” bumpet tur, idet stormen ”Knud” så småt var ved at samle kræfter, så det blev lidt sent inden vi var fremme ved huset i Farsund på øen Farøy, som lå smuk bare en spytklat fra vandkanten – what’s not to like.
Fredag morgen var det blæst yderligere op. Der var for meget strøm til at dykke efter hajer ved huset, så vi besluttede ikke at sætte ribben i vandet, men i stedet starte ”automobilerne” og køre ud i det ”grå” for at finde et sted med lidt læ – dykkes skulle der, storm eller ej.
Vi endte i den nærliggende ”Paradisbugt”, hvor vi fik afviklet et par naturdyk i stærk vind og med ”varierende sigt”….
Efter dykkene fyrede vi op i rejsekompressoren og fyldte flasker i regn og blæst – godt vi havde tørdragter på.
Da vi på vejen hjemad kom ud på vejene, gik det op for os, hvor meget det faktisk havde stormet – træer var væltet ind over vejene og elektriciteten var afbrudt flere steder, så det var rart at komme hjem i hytten til en decobajer med udsigt til aftensmaden, som Anders tryllede frem.
Anders havde også taget fiskegrej med og jeg spurgte til lidt undervisning i fiskeriets ædle kunst, hvor jeg selv er lidt på bar bund. Det sku’ de da nok lære mig, men på mindre end 10 min. lykkedes det coach Anders at miste forfanget og så var det ligesom det.
Lørdag morgen var vejret noget bedre, omend omskifteligt, og vi stævnede ud til et fedt vægdyk ved Knyten (under ledningerne) kort sejlads fra huset, hvorefter turen gik til Langholmerna på jagt efter kammuslinger og herfra til en sidste destination, som jeg ikke lige kan huske navnet på, hvor der desværre ikke var så meget spændende at skrive hjem om, men alt i alt en fin dag og igen lækker aftensmad og hygge hjemme i hytten.
Søndag var der fra morgenstunden lige tid til endnu et dyk på Knyten og så retur til færgen, hvor buffeten og dykkersnak ventede. Denne gang var overfarten noget mere behagelig end turen ud. og der blev også tid til at shoppe lidt snolder og andet med hjem til familien og venner, hvor Anders dog hårdnakket påstod, at de ca. 400 pakker snus han , var til eget forbrug.
Det blev desværre ikke til hajer i denne omgang, men ellers en fin tur og Farsund er helt sikkert et besøg værd igen en anden gang.
Tak for en god tur ?
John Krogshave
{jcomments on}
Side 7 ud af 16